Tommy Hilfiger kto to ? Amerykański projektant mody stworzył markę odzieży, która była niezwykle popularna w kilku różnych społecznościach w latach 90.
Kim jest Tommy Hilfiger?
Projektant mody zbudował swoją markę, używając swojej charakterystycznej czerwono-biało-niebieskiej metki, która stała się popularna wśród wyższych sfer i zwykłych kupujących. Zanim stworzył swój niezwykle popularny produkt, otworzył kilka sklepów w latach 70.
Tommy Hilfiger urodził się 24 marca 1951 r. W Elmira w stanie Nowy Jork jako drugie z dziewięciorga dzieci w irlandzko-amerykańskiej rodzinie z klasy robotniczej. Jego matka Virginia pracowała jako pielęgniarka, a tata Richard robił zegarki w lokalnym sklepie jubilerskim . Uczęszczał do Elmira Free Academy w liceum, gdzie nie był ani gwiazdą sportową, ani jakimś wybitnym uczniem (cierpiał na niezdiagnozowaną dysleksję).
Pierwsze sukcesy
Jako nastolatek zaczął kupować dżinsy w Nowym Jorku, które przerabiał i sprzedawał za marżę w Elmirze. Kiedy miał 18 lat, otworzył sklep o nazwie The People’s Place w Elmira, który sprzedawał artykuły hipisowskie, takie jak dzwony, kadzidła i płyty. Początkowo odnosił spektakularne sukcesy, wkrótce miał sieć sklepów i sześciocyfrowe dochody. Jednak spowolnienie gospodarcze mocno uderzyło w jego firmę i złożył wniosek o bankructwo w 1977 roku.
W 1976 roku zakochał się w Susie Caronie, pracowniczce jednego z jego sklepów. Para pobrała się i wkrótce po bankructwie przeprowadziła się na Manhattan. Zostali zatrudnieni jako mąż i żona jako zespół projektantów odzieży Jordache, ale zostali zwolnieni już po roku. Hilfiger zyskał reputację ciężko pracującego młodego projektanta i był brany pod uwagę do pracy w Perry Ellis i Calvin Klein. Jednak tak naprawdę chciał mieć własną wytwórnię.
Sukces komercyjny
W 1984 roku do Hilfigera zwrócił się indyjski przedsiębiorca Mohan Murjani, który szukał projektanta, który kierowałby linią męskiej odzieży sportowej. Murjani pozwolił Hilfigerowi zaprojektować etykietę pod własnym nazwiskiem, przypieczętowując umowę. Para ogłosiła powrót Hilfigera na scenę błyskawiczną kampanią marketingową, która obejmowała śmiały billboard na nowojorskim Times Square, ogłaszający projektanta jako kolejną wielką gwiazdę w amerykańskiej modzie. „Myślę, że jestem kolejnym wielkim amerykańskim projektantem” – powiedział Hilfiger reporterowi w 1986 roku. „Następny Ralph Lauren lub Calvin Klein.
Ich taktyka wzbudziła niepokój w branży mody, która patrzyła z góry na taką autopromocję Hilfigera – Calvin Klein nawet wdał się w pojedynek z twórcą billboardu w nowojorskiej restauracji. Hilfiger Linia ubrań z jego charakterystycznym czerwono-biało-niebieskim logo szybko stała się szalenie popularna. Na początku lat 90. świat hip-hopu przyjął oversizowe wersje ubrań Hilfigera, a marka wytrwale zabiegała o gwiazdy rapu i celebrytki. Snoop Dogg wybrał gigantyczną koszulkę Tommy Hilfiger podczas koncertu Saturday Night Live w marcu 1994 roku i to spowodowało wzrost sprzedaży do rekordowego poziomu. Jednak pomimo komercyjnego sukcesu Hilfigera elita mody nadal go lekceważyła. W 1994 roku, kiedy Hilfiger był liderem prestiżowego konkursu Council of Fashion Designers of America Menswear Designer of the Year, CFDA zdecydowała się w ogóle nie przyznawać nagrody. Otrzymała ją dopiero w 1995 roku.
Trudne czasy
W 2000 roku Hilfiger rozstał się z żoną po 20 latach małżeństwa. Miał z nią czworo dzieci. Jego ubrania straciły na popularności, a sprzedaż spadła aż o 75 procent. Gorzej niż zła sprzedaż, marka Tommy Hilfiger nie była już “fajna”. „Duże logo i duży czerwono-biało-niebieski motyw stały się wszechobecne” – powiedział Hilfiger. „Doszło do tego, że miejskie dzieciaki nie chciały go nosić”. Hilfiger uważnie przyjrzał się błędom swojej firmy i przerobił markę. W 2007 roku podpisał ekskluzywną umowę z Macy’s na sprzedaż najlepiej sprzedających się linii firmy tylko w ich sklepach.
Życie osobiste i odrodzenie kariery
Hilfiger ożenił się z drugą żoną, Dee Ocleppo, w grudniu 2008 r., A para powitała syna Sebastiana w sierpniu 2009 r. W maju 2010 r. jego ponownie zyskowna firma sprzedała się za 3 miliardy dolarów konglomeratowi odzieżowemu Phillips-Van Heusen. W 2012 roku otrzymał nagrodę Geoffrey Beane za całokształt twórczości przyznaną przez Radę Projektantów Mody Ameryki.
Dziś Hilfiger nadal jest głównym projektantem swojej marki, a ponad 1400 jego sklepów jest w 90 krajach. W 2016 roku współpracował z Runway of Dreams, aby stworzyć linię odzieży adaptacyjnej dla dzieci niepełnosprawnych.
Dodaj komentarz